|
Post by kata on Nov 2, 2009 13:08:14 GMT -5
CADILLAC SWEEP
Nimi: Cadillac Sweep "Sweepy, Sweppi" Rotu: Lämminverinenravihevonen Syntynyt: 02.11.09 (2w) Kasvattaja: Kata ja Yuff Omistaja: Kata Hoitaja: Haetaan Painotus: Ravuri. Kotitalli: Kuolonoja Ennätys: - Sukupuoli: Ori Väri/Merkit: Musta Osaaminen: - Säkäkorkeus: Kasvaa (ennustus 164cm) Voittosumma: -
Luonne: On nykyisin varsinainen rämäpää luonne. Sweepyä suositellaan taluttaa ketjusuussa, nimittäin lähtee rynnäköimään/nousee helposti pystyyn, mitä ei tee useimmiten Katan kanssa. Oppii mielellään uutta, ja tutustuisi mielellään jokaikisen elävän olennon kanssa, vaikka nämä ei siitä pitäisikään.
Hoitoohjeet: Ei alle -20 ulos! Muut paitsi Kata, taluttaa ketju suussa! Alle -10 toppaloimi Sateella+Märällä ilmalla sadeloimi
|
|
|
Post by kata on Nov 2, 2009 13:10:09 GMT -5
Viimeiset kesäpäivät, talvella?!(uudempi versio i38.tinypic.com/np56rb.png) Sweepy pääsi ensimmäistä kertaa ulos, joten aloitti sen jalkojaan venytellen. Ihme ja kumma, maisema sattui olemaan kesäinen? (Johtunee siitä että piirtäjä ei jaksa muuttaa kuvaa talviseksi/syksyiseksi). Katan ja Sweepyn ensimmäinen tapaaminen.
|
|
|
Post by kata on Nov 6, 2009 7:50:43 GMT -5
Poikien koulimista
Varsat seisoivat kiltsti emänsä vierellä hiekkakentällä. Olimme sitoneet Cassin kiinni tilanteen helpottamiseksi. Juhvi oli tehnyt tämän varsoille huonoin tuloksin, mutta sitten Juhvi lähti toimintaan. Hän puhdisti Cassin kaviot,niin että he näkivät mitä Juhvi teki ja sen jälkeen kehui tammaa.
Kehuin Sweepyä ja koskettelin sen jalkoja. Painoin hiukan ja kavio lennähti ilmaan.
- Hieno poika, hyvä! Sanoin ja kiepsautin kerran kavikokoukulla kaviossa.
Varsa polkaisi heti jalkansa pois, kun olin valmis ja kehuin sitä. Tein samoin muille kavioille, hyvin tuloksin. Vaikka ei Juhvilla niin hyvin mennyt. Päätin ottaa Tekusta hellästi kiinni ja kehuin sitä sillä välin, kun Juhvi sai jalat käsiteltyä. Päästimme varsat sitten emänsä luo ja Cassi otti ne avosylin vastaan.
Oli hauskaa katsoa kentällä poikien leikkinahisteluja keskenään. Välillä Cassi meni väliin huomaavaisena äitinä, että pojille ei sattuisi mitään.
- Harjataanko ne ennen talutusta vai talutuksen jälkeen? Sanoin. - Talutuksen jälkeen ja sitomisen, sillä harjaamienn on tuttua touhua.
Nyökkäsin ja lähdin riimunnaru kädessä orivarsaani. Varsa katsoi minua vähän hämmästyneenä, mutta sain sen kiinni ja sain napsautettua riimunarun riimuun. Tää oli jo Swepylle tuttuu touhuu, sillä olin tehnyt tätäkin aijemmin, joten taluttelin varsaa poispäin emästään ja takaisin.
Koska Cassi luotti meihin paljon, se seisoi rauhallisena paikallaan ja antoi meidän opettaa varsoja kävelemään.
Kun pojat olivat kävelleet hetkisen talutin Sweepyn aidalle ja pidin sitä hetken aikaa siinä. Sidoin riimunarun aitaan nopeasti vetosolmulla ja Sweepy seisoi oikein rauhallisesti paikallaan. Kehuin poikaa ja harjailin sitä sitten hellästi. Se sai vasta silloin kunnon sätkyt kyn Teku häsläsi jtn. Irrotin nopeasti riimunarun Sweepyn päitsistä, jotta se pääsisi samantien emänsä luokse, ja niin teki Tekukin.
Huokaisin ja otimme varsat uudelleen kiinni, mutta nyt minä talutin Sweepyä ja Yuff harjasi Tekua.
Loppu
|
|
|
Post by kata on Nov 21, 2009 14:53:28 GMT -5
Irtohypytystä //Tää on sit tämmönen ihan pikapika minimini hoito\\
Olin laittanut kujaan 2 esteen sarjan. Sarja väli oli 4 laukkaaskelta, ja jotaiki raviaskelia ja varmaan tuhat käynti askelta. Sweepy katsoi epäilyttävänä 2 puomia jotka olivat peräkkäin. Maiskautin sitten kovaa Sweepyn takana, ja ori lähti holtittomaan laukkaan, kohti puomeja.
Pieni varsa hyppi puomit, öh metrin ilmavaroilla ja tuli sitten kaahaten uudestaan puomeille. Se selvästi tykkäsi esteistä, mutta voivoi siitä tulisi ravuri. Laitoin puomit sitten 10cm korkeudelle ja ajoin Sweepyn ravissa esteille. Se hyppäsi esteet hyvällä tekniikalla, ja laukkasi aina esteiden jälkeen. Hitto vie minä kouluttaisin tästä jossain 6 ikävaiheilal myös ratsun, sillä ei näin hyvää hyppääjää raaskisi heittää pois.. Mutta toisaalta se juoksi kovaa!
Sweepy sai ihan rauhassa tutustua esteisiin ja hypellä niitä mielin määrin. Lopuksi otin toisen esteen pois ja korotin toisen 80cm korkeudelle (oltiin hypätty samalla tunnilla erikorkeuksia verkaksi) ja ajoin Sweepyn sitten ravissa esteelle. Sweepy hyppäsi esteen oikein hyvällä tekniikalla ja kehuin varsaani sitten. Taluttelin ja ravuutin sitä ympäri maneesia, kunnes talutin sen loppujäähdyttelyksi maastossa.
Loppu
|
|
|
Post by Yuff on Nov 21, 2009 18:02:49 GMT -5
22. marraskuuta 2009 Talvipäivän riemua
|
|
|
Post by kata on Nov 22, 2009 5:34:28 GMT -5
Uusia sekä vanhoja juttuja
Istuskelin sweepyjen karsinan edessä ja mietin mitä tekisin tänään varsojen kanssa. Juhvi oli jättänyt pähkäilyn minun huolekseni, ja pian keksinkin. Opetettaisiin varsoja menemään pesupaikalle, jossa sitten harjattaisiin yms. Cassi sidottaisiin ihan pesukarsinan viereen, jotta se näkisi omat varsansa. Pian Juhvi tulikin ja kerroin ideastani, nainen vähän epäröi mutta suostui sitten.
Teimme niin, että minä talutin Sweepyn pesupoksille ja Juhvi Cassin ja Tekun. Juhvi sitoi Cassin kiinni ja laittoi Tekun siihen karsinaan. (hevosia ollaan pidetty tälleen ennenkin erillään). Taputin Sweepyä sitten kaulalle, ja lähdin taluttamaan sitä Pesupoxiin. Se tuli poxiin hyvin kiltisti ja kääntyikin, jonka jälkeen laitoin sen kiinni.
Sweepy katsoi Cassia jotenkin anovana, ja taputin sitä silloin. Kehuin Sweepyä paljon ja aloin sitten harjaamaan sitä. Varsa selvästi nautti siitä, kun pyörittelin sen talvikarvaa kumisualla. Harjasin Sweepyä myös pehmeällä harjalla, ja koskettelin paljon jalkoja ja nostelin niitä. Palkinnoksi päästimme Sweepyn syömään Cassia ja laskimme sen sitten Tekun kanssa samaan karsinaan, ja otimme Tekun pesupaikalle.
Tarkoituksena, ei ollut vielä opettaa varsoja pestäväksi, vaan siihen että ne suostuu aluksi edes olemaan pesupaikalla. Kuten tunnetusti, teku otti aluksi vähän vastarintaa, sillä sitä pelotti. Saimme sen kumminkin pian, todella hellin ottein pesukarsinaan, ja Juhvi puuhasteli sen kanssa, jotain vanhoja juttuja. Sillä aikaa minä taputtelin Sweepyä karsinassa, ja otin siltä päitsiä pois ja laitoin päähän. - Valmista, Yuff sanoi. - Talutetaanko varsoja vähän pihalla? - Joo talutetaan vaan.
Veimme sitten Sweepyt (tää on meillä yleisnimitys pojille+cassille) ulos, harjauspuomille. Sidoimme Cassin siihen kiinni, ja taluttelin Sweepyä sitten cassin ympärillä. Se olisi kovasti tahtonut emänsä luokse, ja päästinkin sen parikertaa, kunnes se rauhottui. Teku tuntui olevan tässä jo vanhatekijä, toisinkuin Sweepy.
Ravasimme varsoilla myös vähän ja kävimme sitten seis juttuja läpi, ja kävelimme vähän kauempana Cassista. Tätä hommaa oli vain 15minuuttia, jotta emme rasittaisi varsoja liikaa. Veimme sitten kolmikon laitumelle, missä Lovetta ja Ella odottivatkin.
Laskimme kolmikon yhtäaikaa tarhaan, ja toimme sinne sitten heiniä. Lunta alkoi satamaan,joten kävin hakemassa kaikille niille sadeloimet+fleecevuorella, sillä lumi oli märkää. Saimme laitettua ne ongelmitta varsoille ja emille, jonka jälkeen minä lähdin kotiin.
Loppu
|
|
|
Post by kata on Dec 25, 2009 4:59:53 GMT -5
24.12.2009 yhteishoito kolmikolle
>>Jakkiiii! Huusin kurkku suorana orin laitumen vierestä
Ori nosti päätään, ja katsoi minua hetken huvittuneena ja laski päänsä sitten alas ja alkoi piehtaroimaan. Tuhahdin, tänään se ei nähtävästikkään halunnut sisälle, vaikka pojalla olisikin todennäk vapaa päivä näin jouluaattona. Kävelin laitumelle ja ajoin orin ylös lumipenkasta ja otin sen sitten riimunarun päähän kiinni, ja lähdin taluttamaan kohti tallia. Orilla oli totisesti virtaa, kun sen piti kokoajan hyppiä ja pomppia vierelläni. Hyvä etten jäänyt alle!
Pian olimme päässeen turvallisesti Jackin karsinalle, ja lähdin hakemaan sitten Tossua. Tossu käveli kiltisti vierelläni karsinapaikalle 20, vaikka se ei ollut oikeasti Tossun karsina. Halusin nyt vaan, että kolmikko olisi lähellä toisiaan. Otin nopeasti Jackkilta ja Tossulta loimet, ennen kuin hakisin Sweepyn sisälle. Olin suunitellut harjaavani kaikki kolme otusta, ja varmaan tehdä jakkilla ja tossulla pienet lenkit, ja sweepyn kanssa jotain normaali juttuja.
Menin tarhalle jossa nuoretoripojat kinastelivat. Vislasin kovaa ja nuoret rynnistivät portille. Naurahdin ja otin Sweepyn kiinni. Sweepy lähti heti rynnäköllä kohti porttia, jolloin läimäsin sitä rinnuksille ja peruutin samantien lähtöpaikkaan. Sweepy hirnahti kimeästi ja nousi pystyyn. Käänsin riimunarun turvan ympärille ja vetäsin. Tämä pitäisi orin alhaalla, eikä se pääsisi nousemaan ylös. Lähdin sitten kävelemään ja sweepy käveli vierelläni tanssahtelevin liikkein. Huokaisin ja olin onnellinen että pääsimme edes karsinalle asti, ja päästin sen sinne irti.
Talli oli hiljainen, sillä kaikki olivat varmaan joulunvietossa kotonaan. Minä halusin viettää joulun rakkaimpien hevosteni kanssa, vaikka olinkin äsken käynyt kotona joulujuhlissamme avaamassa paketteja.
Otin sitten sweepyn käytävälle ja kävin hakemassa sen harjat.
Loppu
|
|
|
Post by kata on Jan 23, 2010 7:33:55 GMT -5
Treeniä
Astuin kuolonojan talliin pitkästä aikaa, ja minua hävetti lievästisanottuna. Minua ei ollut näkynyt täällä varmaan kuukauteen.. Mitäköhän hevosenikin ajattelisivat? No kävelin hissukseen sweepyn karsinalle, voi että orini oli kasvanut! Se hörähti hiljaa nähdessään minut, ja se sai pienen hymyn nousemaan kasvoilleni. Mutta tänään olisi paljon hommia, pitäisi liikuttaa kokohomma ja käydä vielä muillakin talleilla.
Hain siis sweepyn harjat ja otin orin käytävälle. Harjasin oria pitkin vedoin kunnes kaikki liat oli saatu karvasta irti. Sweepy katseli innoissaan kun hevosia tuotiin sisään, ja arvasin että se halusi ulos. Puhdistin sitten vielä sweepyn kaviot ja aloin asettelemaan sille valjaita. Laitoin sitten vielä kärryt perään ja viltin valjaiden päälle. Naksautin kypäräni lukon kiinni ja talutin sweepyn ulos ja nousin kärryille.
Käärin kärryillä olevaa vilttiä itseni päälle ja solmin sen tuhansilla solmuilla kiinni jotta se ei tippuisi. Sweepy kaivoi jo etujalallaan kärsittömänä kuoppaa kunnes naksautin kieltäni ja ori lähti astelemaan verkkaiseen tahtiin.
Koska tiet olivat lumien peitossa kävelimme koko matkan radalle ja vielä radan molempiin suuntiin kunnes otin ohjakset kunnolla käteen ja aloimme spurttailemaan.
Vauhdin huuma vei minut täysin mukanaan, ja nähtävästi Sweepynkin. Annoin orin painella aina välissä täysiä ja kurveissa otin ravia hallintaan. Sweepy oli hiukan hikinen kovan treenin jälkeen, joten kävelimme radan 2 kertaa ja vielä matkan kotiinkin.
Kotona riisuin Sweepyltä valjaat+kärryt ja vein sen pesukarsinalle. Vein valjaat paikalleen kunnes tulin viltin kanssa sweepyn luokse. Pesin koko hevosen ja kuivasin sen sitten huolellisesti lastalla ja parilla pyyhkeellä. Laitoin Sweepylle sitten viltin selkään ja laskin sen karsinaansa syömään heiniä.
Loppu, sori lyhyt.
|
|
|
Post by kata on Feb 8, 2010 12:48:55 GMT -5
7.2.2010
Istuskelin juhvin kanssa oleskeluhuoneen sohvalla hörppien kahvia. Ulkona paukkui pakkanen ja angstasin jälleen yksinäni. Juhvi selaili jotain uutta raviurheilun lehteä ja minä vain katsoin ulos paukkuvaan pakkaseen. Sweepy pitäisi juoksuttaa, tossu ja jakki treenata. Mitään ei meinannut nykyisin keretä tehdä. Tarvitsisin apua, mutta sitä ei tuntunut löytyvän sitten mistään?
>>Juhvi, pitäisiköhän sinun mainostaa tätä paikkaa hiukkasen? En haluaisi aiheuttaa sinulle päänvaivaa mutta silti, täällä on nykyisin aika hiljaista.. >>Mmm... No onhan tämä aina ollut vähän hiljainen paikka, katsotaan nyt..
Hymyilin ja nousin ylös. Laitoin kahvimukin pöydälle ja lähdin kävellen paukkuvaan pakkaseen. Sweepy hirnahti tarhassaan ja otin sen hymyillen sisälle. Harjasin sweepyn ja puhdistin sen kaviot. Lisäksi laitoin sille juoksutus vermeet päälle (suitset+satula joihin oltiin vasta totuteltu).
Talutin Sweepyn liinassa kentälle ja taluttelin sitä noin 5 minuuttia ympäri kenttää, ja otin sitten viltin pois sen päältä. Sweepy alkoi tottelevaisena kulkemaan ympyrää käynnissä, mikä oli ihme. Sweepy oli ihmeen hyvin hyväksynyt satulan ja suitset selkäänsä ja pian olisi ratsastuksen aika.. Kun Sweepy oli saanut irrotella liinassa laitoin suitsiin ja satulaan kiinni aivan uuden jutun, sivuohjat.
Sivarit oli niin löysällä kuin pystyi, mutta silti varsalla riitti ihmettelemistä. Parinminuutin jälkeen ne eivät olleet niin karmivat ja sweepy suostui jopa ravaamaan kiltisti. Hymyilin ja kehuin oripoikaani ja otimme vielä laukkaa liinassa, kunnes otin sivarit pois ja annoin orin irrotella ravissa. Laitoin viltin sitten takaisin sweepyn selkään ja kävelytin sitä hetken kentällä kunnes lähdettiin kotia.
Kotona, eli tallissa riisuin sweepyn varusteista ja jätin sen syömään heiniä. Lähdin juhvin kanssa hakemaan loppuhevosia sisälle ja harjasin molemmat hevoseni, tossun ja jakin. Kun Jack oli syönyt puin sen yleissatulaan ja suitsiin. Lisäksi laitoin jokaiseen jalkaan pintelit. Kiristin käytävällä vyötä ja otin ratsastusloimen syliini.
Kiristin kentällä hiukan Jackin vyötä ja laitoin ratsastusloimen kunnolla kiinni. Aloin sitten ottamaan ohjia tuntumalle ja annoin Jackin kävellä uraa rauhassa ja taas pitkästä aikaa tottutella ohjien lyhyisyyteen. Kun ruuna oli totutellut tarpeeksi tein sillä peruspysähdyksiä, joissa oli aluksi ongelmia. Jack olisi vain halunnut liikkua, ja hänen mielestään oli väärin pysähtyä, joten Jack protestoi peruuttamalla. >>Sooh! Sanoin ja sain Jackin pysähtymään. Hymyilin ja taputin sitä kaulalle.
Kun olimme noin 15 minuuttia tehty käyntijuttuja aloin ottamaan Jackilla kevyttä ravia ja teimme siinäkin kevyitä juttuja. Lisäksi koitimme laukannostoja ja saatiin jopa molemmissa suunnissa parit nostot. Hymyillen kehuin Jackia ja kävelimme loppukäynnit pienellä metsäpolulla. Ohjasin Jackin sitten 5minuutin kävelyjen jälkeen kotia päin ja purin sen varusteista.
Tossu juoksi kärryillä niin kovaa kuin pääsi, ja olin ylpeä siitä. Se oli saanut lisä massaa, joten sillä riitti virtaa! Annoin sen eräällä tiellä painella aivan täysiä ja hymyilin, se oli onnistunut pitämään hyvän kuntonsa.
Loppu
|
|
|
Post by kata on Feb 11, 2010 11:22:27 GMT -5
LäsipääJoosiis en tiedä miksi tuon läsin piirsin, mutta muuten olen tyytyväinen: )
|
|